„Pekara” Fidelinka od septembra radi na pripremi novih pekarskih proizvoda za strano tržište, sa maslacem umesto margarinom, koji su skuplji od domaćih, a stranci mogu da ih plate• Domaće tržište očekuje proizvode bez aditiva.

 

Kompamja ,,Don Don“ uspešno posluje u Srbiji od 2008. godine, a od pre dve godine proizvodi hleb i peciva  u pogonu „Pekare“ Fidelinke. Od tada vrhunskim kvalitetom svojih proizvoda ponovo zauzima mesto lidera na tržištu prehrambene industrije Srbije

Povećanje proizvodnje osigurano je zapošljavanjem više od stotinu radnika, a „Fidelinka pekara” je pozicionirana na domaćem i evropskom tržištu, kao prepoznatljiv brend pekarskih asortimana. Iako relativno mlada, prema broju radnika, novom tehnologijom i osvojenim tržištem svrstava se među najuspešnije pekarske proizvođače u Srbiji.

Miodrag Lučić, kontrolor proizvodnih jedinica „Don Don“ ističe da proizvodnja nije stala nijedan dan, a otišlo se i korak dalje, ka evropskom tržištu. On tvrdi da je uspeh „Pekare” postignut uz podršku kompanije „Don Don”, koja je prepoznala kapacitet i pomogla da se fabrika oporavi.

—Cilj nam je da to bude moderna fabrika u regionu. Posluje od 2006. godine kao posebno pravno lice, a po kapacitetima je među najvećim pekarama u Srbiji. Proizvodnja je bazirana na obezbeđenim sertifikatima ISO 9001 i HACCP standardima, kao i sertifikat IFS Food standarda, za izvoz u EU. Odvojili smo finansijske i još nekoliko službi, što je pomoglo da „Pekara” ne ode u stečaj zajedno sa  Kompanijom „Fidelinka“. Kada je ipak stečaj pokrenut, stečajni upravnici su dobro odlučili da se proizvodnja ipak nastavi, a zatim je raspisan javni poziv za zakup. Kompanija MAČ „Don Don” tada je uz brend „Tvojih pet minuta“ uzela i pekaru u zakup i obavezala se, da će brend Fidelinka „Pekara” da se održi. Pored linijskih hlebova i pekarskih peciva, zadržali smo tradicionalnu proizvodnju domaćih hlebova, specijalnih vrsta, ražanih, belih domaćih i nekih tamnih hlebova… Osim proizvodnje smrznutih kvasnih lisnatih testa i lisnatih testa, „Don Don“ je investirao u liniju za burek pite. Uglavnom, ti proizvodi su izvozno orijentisani, prema zemljama CEFTA. Firma „Don Don“ je prepoznala naš potencijal i potvrdila da može uspešno da se radi i nakon pokretanja stečaja, naglašava Lučić.

Fidelinka „Pekara” je imala do 150 zaposlenih, a u pekarama u Beogradu i Novom Sadu je bilo više radnika, koje je preuzeo „Don Don“.

—Pošto su to bile pekare u megamarketima, preuzeti su radnici i oprema koja je bila na lizingu. Infrastrukturni problemi su generalno sanirani, a sve odluke se donose na nivou

godišnjih planova i investicija. Urađeni su i remonti starije opreme i tako obnovljeni proizvodni kapaciteti, ističe Lučić.

Prema njegovim rečima, kapaciteti za smrznuta testa su do deset tona na dan, a kapacitet vekni hleba je do 20 tona dnevno, odnosno oko 70 procenata.

—Nismo se nikada borili sa cenom, već smo prioritet dali kvalitetu. Živimo u takvom okruženju gde je puno ljudi egzistencionalno ugroženo i znači im i pet dinara. Unapređujemo kontrolu kvaliteta, obučavamo radnike, smenovođe i poslovođe, a u septembru je zakazana nova obuka na seminaru, kako bi mogli kvalitetno da vode sve procese u firmi. Važan je i kvalitet sirovine za proizvod, a efekte žetve vidite tek na kraju, pšenica mora da odleži u silosima, a posle  probne meljave, do septembra znaćemo i kvalitet brašna, kaže Lučić.

Subotička fabrika je predstavila svoj brend na 7. Međunarodnom sajmu privrede, na kom je štand Fidelinka Pekare dobio posebno priznanje z apredstavljanje. Inače, kompanija pomaže humanitarno i mnoge ustanove „Kolevku“, Crveni krst, OŠ „Žarko Zrenjanin“, Udruženje“Gnezdo“ iz Horgoša i druge. Jedna od njenih humanih orijentacija jeste i zapošljavanje osoba sa invaliditetom, kojih za sada u Pekari Fidelinka ima četvoro, ali se takva praksa nastavlja i sigurno će ih biti još.

—Od septembra bi trebalo da počnemo da radimo na pripremi novih proizvoda za strano tržište, lisnatih testa sa maslacem, umesto sa margarinom. U pitanju su mnogo skuplji proizvodi, koje može da plati strano tržište. U ponudi su i naši novi proizvodi bez aditiva, a planiramo do kraja godine, da svi pekarski proizvodi i hleb budu bez aditiva. Tehnološki će da se modernizuje peć, ali će tradicionalno pečenje na šamotu biti zadržano. To su hlebovi ručne izrade, a mešanje testa se radi  mašinski. Tradicionalno potrošači najviše traže bački beli hleb, trenutno ga imamo u ponudi u rezanom obliku u kesi, koji kupci sve više traže. Novi proizvodi su od Fidelinke i napravili brend, jer su sve inovacije potekle iz ove subotičke fabrike, lepeza hlebova sa maslinama i raznoraznim smešama. Bili smo i ostali probni pilot za celo srpsko tržište pekarskih proizvoda, kaže Miodrag Lučić.

S. Đurikin

* Tekst preuzet iz „Subotičkih novina“